Fasciabehandling

Viktig för vår hälsa

Fasciabehandling är viktig för vår hälsa, ger goda behandlingsresultat och bidrar till ökad avslappning samt cirkulation som hjälper kroppen att läka.

Fasciabehandling

Innovation med goda behandlingsresultat

Fascian omsluter allt i kroppen, från cellnivå till muskler, skelett och organ. Upptäckten av att fascia, ett omslutande nätverk av bindväv, har en större betydelse för vår hälsa än vi tidigare trott. En fascia i bra form spelar roll för ditt lymfflöde och därmed även ditt immunförsvars förmåga.

Fasciabehandlingen syftar till att öka avslappning, cirkulation och vätskeflöde som hjälper kroppen att läka sig själv. Behandlingsmaskinen genererar ca 400-1200 harmoniska pulseringar per minut som sätter fascian i en skonsam och behaglig vågrörelse. Variationen i hastighet ”lurar” nervsystemet att slappna av. Rörelsen sprids via fascians/bindvävens nätverk över stora områden, både brett och djupt.

En livsstil med stillasittande arbete och stress kan må bra av regelbunden fasciabehandling för ökad cirkulation samt avslappning. Fasciabehandling kan underlätta bla. muskelspänningar, ryggvärk, nackont, tennisarmbåge eller frozen shoulder.

Senaste årens forskning visar att Fascia har en mycket större betydelse för vår hälsa, självläkning eller smärtupplevelse än vad vi tidigare trott.

Fascia omsluter allt i kroppen, från cellnivå till muskler, skelett och organ. Den motsvarar mer än en tredjedel av rörelseapparaten. Mycket av kommunikationen vävnader emellan går via fascian och här återfinns även många smärtreceptorer. En fascia i god form spelar även roll för kroppens lymfflödet och med det förmågan i immunförsvaret.

En skadad eller inflammerad fascia ”klibbar ihop” och kan ge smärta, mindre rörlighet och påverka vår förmåga till återhämtning. Vår fascia/bindväv påverkas bla. rörelse, stress/sömn, kost, ålder/genotyp, sjukdomar och medicinering.

Vårda din fascia väl, det spelar roll!